SUPERMOTO

Supermoto (inne nazwy: Supermotard, SM) - rodzaj sportu motocyklowego łączący cechy wyścigów motocrossowych i ulicznych, odbywających się na obu rodzajach nawierzchni.

Motocykle supermoto są fabrycznie lub indywidualnie modyfikowanymi motocyklami typu Enduro iCross. Główna różnica polega na montażu kół 16,5- lub 17–calowych z szerokimi oponami z motocykli sportowych, poprawie układu hamulcowego i zmiany ustawień zawieszeń. Strój zawodników wygląda podobnie jak w motocrossie, lecz zamiast tekstylnych ubrań jest stosowany skórzany kombinezon.

25 października 2011

Porównanie supermoto o pojemności 125 cm3


Motocykle supermoto zdobywają popularność. Przybliżamy kilka motocykli tego typu w klasie o pojemności 125 cm3 ze stajni: Husqvarna, Yamaha, TM , MZ, AJP i Derbi.
Ze względu na coraz większą popularność supermoto na naszych drogach, postanowiliśmy choć pokrótce przybliżyć kilka motocykli tego typu. Poniżej znajduje się zestawienie najbardziej popularnych modeli w klasie 125cc. Przy każdym motocyklu znajduje się jego krótka charakterystyka oraz najważniejsze dane techniczne. Mamy nadzieję, że artykuł ten, choć w małym stopniu ułatwi Wam wybór kolejnego motocykla zgodnie z Waszymi wymaganiami i upodobaniami. Zapraszamy do lektury.
Husqvarna SM 125S
Silnik:singiel, dwusuwowy
Rozruch:kickstarter
Chłodzenie:cieczą, 2 chlodnice
Gaźnik:Dell`Orto 28 mm
Sprzęgło:mokre, wielotarczowe
Hamulce:Brembo, hydrauliczne, tarczowe, zacisk pływający; przód: 260mm, tył: 220mm
Zawieszenie:przód: upside-down 260mm Marzocchi; tył: progresywne soft-damp 282mm Paioli z regulacją wstępną sprężyny
Długość całkowita:2210mm
Wysokość siedzenia:870mm
Rozstaw kól:1470mm
Masa:113,5 kg
Zbiornik paliwa:9,5 l
Komentarz:Huska jest najdlużej seryjnie produkowanym supermoto w klasie 125cc. W sezonie 2006 przeszla gruntowny lifting. Nowe owiewki i malowania nadały jeszcze większej agresji temu motocyklowi. Wysokie osiągi i zwarta konstrukcja sprawiają, że SMka idealnie sprawuje się zarówno w mieście jak i śmiganiu z użyciem jednego koła :) Bardzo dobry i markowy osprzęt oraz mocny i trwaly silnik stawiają Huskę w czołówce supermoto 125.
Yamaha DT 125 X
Silnik:singiel, dwusuwowy
Rozruch:elektryczny rozrusznik
Chłodzenie:cieczą
Gaźnik:Mikuni 28mm
Sprzęgło:mokre, wielotarczowe
Hamulce:hydrauliczne, tarczowe; przód: 298mm, tył: 230mm
Zawieszenie:przód: widelec teleskopowy; tył: monocross
Długość całkowita:2139mm
Wysokość siedzenia:886mm
Rozstaw kół:1396mm
Masa:122kg
Zbiornik paliwa:12,5l
Komentarz:Pomimo, że produkowana od niedawna, bo dopiero od sezonu 2005, już na dobre ugruntowala swoją pozycję na rynku. Dobre noty zebrane przez poprzedniczkę wersji X, czyli R - enduro gwarantowaly jakość supermoto. Dwusuw generujący wysoką moc (minmalnie mniejszą od Huski) pozwala na dużo frajdy. Osprzęt, choć nie tak „markowy” jak w SM husqvarny, wcale nie oznacza gorszych właściwości. Jedynie gabaryty motocykla mogą przerazić początkujących kierowców. Względem konkurencji da się zauważyć zbędne centymetry skrzętnie zamaskowane pod ciekawie zaprojektowanymi owiewkami.
TM SMM125 Black dream
Silnik:singiel, dwusuwowy
Rozruch:kickstarter
Chłodzenie:cieczą
Gaźnik:Keihin 38mm
Sprzęgło:mokre, wielotarczowe
Hamulce:hydrauliczne, tarczowe; przód: 420mm mocowane do obręczy, pompa Nissin, tył: 220mm, pompa Nissin, zacisk Brembo
Zawieszenie:przód: Kayaba/Paioli (opcjonalnie Ohlins); tył: Ohlins; monowahacz; brak danych co do skoku
Długość całkowita:brak informacji
Wysokość siedzenia:brak informacji
Rozstaw kół:brak informacji
Masa:brak informacji
Zbiornik paliwa:8l
Komentarz:Tak naprawdę ciężko jest skomentować motocykl, o którym wiadomo tyle samo co o projekcie Dodge`a Tomahawk. Najmocniejszy silnik w swojej klasie, osprzęt renomowanych firm, tylne koło na monowachaczu i przednia tarcza mocowana do obręczy – takie jakby połączenie Buella i MV Agusty ze zręcznością crossówki. Design TM`a – jak sama nazwa wskazuje – marzenie. Moc – hmm... w tym motocyklu możemy ją chyba jedynie zmniejszyć, tuning po prostu nie ma większego sensu. O cenie nie wspominamy – dżentelmeni przecież o pieniądzach nie rozmawiają :)
MZ 125 SM
Silnik:singiel, czterosuwowy, czterozaworowy, DOHC
Rozruch:elektryczny rozrusznik
Chłodzenie:cieczą
Gaźnik:Mikuni 24mm
Sprzęgło:wielotarczowe
Hamulce:hydrauliczne, tarczowe; przód: 280mm, tył: 220mm
Zawieszenie:przód: widelec teleskopowy, tył: wahacz z centralnym amortyzatorem
Długość całkowita:brak informacji
Wysokość siedzenia:830mm
Rozstaw kół:1440mm
Masa:133kg
Zbiornik paliwa:13,5l
Komentarz:MZ`tka okazala się bardzo udanym projektem. Czterosuw, pomimo niskich osiągów, zapewnia ekonomikę jazdy na poziomie skuterów klasy 50cc, co ważne, chłodzony jest cieczą, dzięki czemu jednostka może być katowana przez dlugi czas bez przerwy. Na popularność MZ w naszym kraju wpłynęlo zapewne utworzenie klasy wyścigowej MZ 125 w zawodach supermoto. Wygląd emzetki jest szczerze powiedziawszy przeciętny. O gustach się nie dyskutuje, ale wedlug mnie przednie plastiki nie bardzo komponują się z tylnymi. Za to cena na poziomie Husqvarny SM jest lekko przesadzona.
Yamaha XT 125X
Silnik:singiel, czterosuwowy SOHC
Rozruch:elektryczny rozrusznik i kickstarter
Chłodzenie:powietrzem
Gaźnik:Mikuni 20mm
Sprzęgło:mokre, wielotarczowe
Hamulce:hydrauliczne, tarczowe; przód: 260mm, tył: 220mm
Zawieszenie:przód: widelec teleskopowy - 175mm, tył: monocross – 190mm
Długość całkowita:1195mm
Wysokość siedzenia:830mm
Rozstaw kół:1335mm
Masa:111kg
Zbiornik paliwa:10l
Komentarz:Młodszy brat DT-X. Skonstruowany dla tych, którzy dopiero rozpoczynają zabawę z motocyklami. Logo XT, które zdobyło już renomę na rynku, kusi potencjalnych nabywców. Ekonomiczny czterosuw, choć nie grzeszy stadem koników, to od dołu zbiera się bardzo ochoczo. Dodając do tego ciekawie zaprojektowane owiewki, wyświetlacz LCD i cenę niewiele wyższą od SM klasy 50 – XT stanowi bardzo ciekawą propozycję dla świeżo upieczonych adeptów motocykli.
AJP SMM125
Silnik:singiel, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder
Rozruch:elektryczny rozrusznik i kickstarter
Chłodzenie:powietrzem
Gaźnik:brak danych
Sprzęgło:mokre, wielotarczowe
Hamulce:hydrauliczne, tarczowe; przód: 260mm, tył: 185mm
Zawieszenie:przód: widelec teleskopowy 260mm, tył: monocross 260mm
Długość całkowita:2090mm
Wysokość siedzenia:850mm
Rozstaw kół:1410mm
Masa:99kg
Zbiornik paliwa:9 l
Komentarz:Bardzo rzadki okaz, szczególnie u nas w kraju. Motocykl stworzony właściwie tylko po to, by brać udział w zawodach klasy markowej. Parametry techniczne dostosowane do wymagań wyscigów, co jednak nie oznacza porażających osiągów – wręcz przeciwnie, motocykle dopuszczane są do wyścigów z minimalną ilością przeróbek. Po czterosuwie, na dodatek chłodzonym powietrzem, nie możemy się spodziewać żadnych rewelacji. Motocykl bardzo przeciętny, zarówno silnikowo jak i wizualnie.
Derbi Senda SM 125
Silnik:singiel, czterosuwowy
Rozruch:elektryczny rozrusznik
Chłodzenie:powietrzem
Gaźnik:Keihin 22mm
Sprzęgło:wielotarczowe
Hamulce:hydrauliczne, tarczowe; przód: 300m, tył: 220mm
Zawieszenie:przód: widelec teleskopowy Paoli 195mm, tył: monocross Paoli 170mm
Długość całkowita:2085mm
Wysokość siedzenia:870mm
Rozstaw kół:1450mm
Masa:123kg
Zbiornik paliwa:7,5l
Komentarz:Motocykl praktycznie nie spotykany w Polsce, niewidoczny w internecie – ale jednak istnieje :) Na zachodnich portalach ogłoszeniowych można znaleźć sporo egzemplarzy po atrakcyjnych cenach. Niedociągnięcia silnikowe – czyli czterosuw o małej mocy i chłodzeniu powietrzem – rekompensowane są przez dosyć dobry i markowy osprzęt. Poza tym dobre opinie zbierane przez młodszą siostrę Sendy – wersję 50cc, pozwalają na zaufanie w stosunku do 125`tki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz